Tuesday 3 December 2013

Budaya Menulis Buku


Tulis.

Bukan mudah untuk menulis biarpun kita mempelajarinya sejak mengenal A B C. Untuk menulis entri ini pun saya cukup gementar menyusun kata kerana saya tahu saya bukan seorang penulis yang baik. Saya hanya tahu mencoret itu dan ini tetapi saya tetap merasakan bahawa saya bukan menulis yang baik.

Menulis memerlukan teknik yang tepat. Menulis cerpen tidak sama dengan menulis artikel ilmiyyah. Menulis di surat khabar juga berbeza dengan menulis di blog peribadi. Sehingga kini saya tidak pasti tulisan apa yang saya mampu tulis biarpun saya harus berjuang menulis 80,000 patah perkataan untuk tesis PhD.

Saya selalu mendapat komentar negatif dari penyelia kerana hasil tulisan saya yang mengelirukan. Salah bahasa atau isi yang melayang atau kemahiran yang kurang?

Walaubagaimanapun, saya teringin menjadi penulis yang baik. Teringat pesanan seorang Professor di UIAM, beliau berkata: "I will stay alive at your library even I'm passed  away". Betul-betul memberi kesan yang mendalam kepada diri saya untuk menulis sesuatu yang bermanfaat dan dijadikan rujukan kepada orang lain. 

Untuk entri ini, saya tiada tips yang direka sendiri tetapi sekadar berkongsi tips yang saya temui. Mungkin ia boleh membantu kita semua.




Akhir kata,


No comments:

Post a Comment